seneste nyt.

egen tanker

Lyt til dig selv – her er tegnene på stress

fds3

Vores hverdage bliver mere og mere hektiske og for mange af os kan de også påvirke vores mentale helbred og lede til stress. Her er nogle af de mest almindelige tegn på stres i hverdagen.

Søvnløshed

Søvnløshed eller insomnia er en søvnforstyrrelse, hvor du har problemer med at falde og / eller forblive i søvn.

Tilstanden kan være kortvarig (akut) eller kan vare lang tid (kronisk). Det kan også komme og gå. Dette er et af de mest normale tegn på, at din krop er i ubalance eller du oplever stress. 

Her er nogle få forslag til hvordan du kan bekæmpe søvnløshed. Hvis stressen stadig volder dig besvær efter, du har prøvet dette kan du få hjælp af en psykolog.

  • Gå i seng på samme tid hver nat og stå op på samme tid hver morgen. Prøv ikke at tage en lur i løbet af dagen, da den kan gøre dig mindre søvnig om natten.
  • Brug ikke telefoner eller e-bøger før sengetid. Deres lys kan gøre det sværere at falde i søvn.
  • Undgå koffein, nikotin og alkohol sent på dagen. Koffein og nikotin er stimulanser og kan forhindre dig i at falde i søvn. Alkohol kan få dig til at vågne op midt om natten og skade din søvnkvalitet.
  • Gør dit soveværelse behageligt ​​mørkt, stille og ikke for varmt eller for koldt. Hvis lys er et problem, skal du bruge en sovemaske. For at dække lyde skal du prøve ørepropper og en ventilator.

Spændingshovedpine 

En spændingshovedpine er som regel en mild til moderat smerte i dit hoved, der ofte beskrives som en følelse af et stramt bånd omkring dit hoved. En spændingshovedpine er den mest almindelige type hovedpine, og er ofte associeret med stress.

Her er nogle af de symptomer, der ofte opleves i tilfælde af spændingshovedpine.

  • Sløvhed, ømhed, hovedsmerter
  • Følelse af tæthed eller pres over din pande eller på siderne og bagsiden af ​​dit hoved
  • Ømhed i din hovedbund, nakke og skulder 

Hvis du skulle opleve større smerter i hovedet, så kan det være du har migræne og du rådes i det tilfælde til at se din læge.

Humørsvingninger 

Dette er et punkt, som andre omkring dig, der kender dig, nemt lægger mærke til. Humørsvingninger er ofte et resultat af mental udmattelse eller stress.

Dagligt besvær og uventede overraskelser – både de gode og de ubehagelige – kan helt sikkert ændre dit humør. Og når du er specielt følsom, kan du reagere kraftigere eller oftere på situationer end andre mennesker. 

Nogle mennesker føler sig urolige, bange og bekymrede, selv når de er klar over, at der ikke er nogen god grund. Det er ikke unormalt, men kan være meget frustrerende. Forsøg at kommunikere med nogen du føler dig fortrolig med, så dine problemer kommer ud i lyset, frem for du går og funderer endeløst over dem alene.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.