Stort set alle der har et arbejde vil kunne nikke genkende til det faktum, at det bare er sjovere at gå på arbejde, når stemningen er god. Det omvendte er i hvert fald opslidende og kan medføre at man brænder sammen på jobbet alt for tidligt i sin karriere, eller ikke vælger at blive der i længden. Der er mange måder hvorpå man som virksomhedsejer kan være med til at facilitere, at stemningen bliver god og forbliver god over tid. Overordnet set handler det om at skabe en løssluppen stemning, hvor alle har mulighed for at være med og som giver rum til at alle tør sige sin mening. Læs mere om dette nedenfor.
Stemningen er med til at bestemme virksomhedens succes
Der er mange positive sideeffekter ved en god stemning i virksomheden. Hvis stemningen er god taler medarbejdere pænere om og til hinanden og ligeledes i forhold til ledelsen. At der bliver talt pænt, kan gøre at det undgås at der bliver pisket en stemning op unødigt. Derudover skabes der et rum, hvor medarbejderne føler at de nemmere kan sige deres mening i forhold til ting de er utilfredse med, ledelsesproblematikker m.m. Tingene er nemmere at sige, når stemningen er løssluppen. På denne måde kan virksomheden bedre udvikle sig og der skabes et behageligt arbejdsmiljø, hvor der er rart at være og man ønsker at blive. Dette vil, alt andet lige, holde medarbejderomsætningen nede i et fornuftigt niveau. Samtidig skabes der et socialt godt sammenhold medarbejderne imellem.
Skab rum for seriøsitet og sjov
Når man taler om en løssluppen god stemning på jobbet samt seriøsitet er det vigtigt at huske på, at det ene ikke udelukker det andet. Det er blot vigtigt at vide hvor grænsen går, og det det ved de fleste mennesker godt. De fleste kan sagtens selv finde ud af hvornår det er tid til at fortælle sjove lårklaskende jokes og hvornår det er tid til at vende kursen mod arbejdet og tale om strategier, budgetter m.m. Det er derfor sjældent nødvendigt at lave eksplicitte retningslinjer, men i stedet blot ligge op til en løssluppen stemning.
Sådan foregår det i praksis
Hvis man som virksomhedsejer/leder ikke allerede føler at der er en løssluppen stemning i virksomheden og gerne vil skabe det, er det aldrig for sent at vende kursen. Et af de steder man med fordel kan starte, er selv at være løssluppen som person, og det vil hurtigt smitte af på medarbejderne. Det næste der kan gøres er at indtænke strategien i rekrutteringen af nye medarbejdere, således at man går efter en bestemt type medarbejder, der ligger vægt på konceptet og værdierne omkring det, på samme måde som man selv gør det. For at dette skal lykkes må man indtænke dette i rekrutteringen allerede ved tiltrækningsprocessen via jobopslaget.
Når man taler om løssluppenhed skal man dog huske på at løssluppenhed ikke nødvendigvis er det samme for alle på arbejdspladsen. Her er det vigtigt at respektere hinandens grænser og ikke overskride dem. Med løssluppenhed menes her muligheden for at skabe et miljø, hvor stemningen er uformel og hvor man kan sige sin mening. Ligeledes betyder løssluppenheden at der skal være plads til at være social med sine kollegaer i løbet af dagen og man skal give sig selv lov til både at slude og grine så meget man vil, såfremt man passer sit arbejde.