Vi ved det godt. Der er masser at se til, når du netop er sprunget ud som selvstændig. Der skal styr på alt fra lokaler til markedsføring, og midt i de mange opgaver kan det være nemt at glemme eller overse noget. I denne artikel ser vi nærmere på nogle af de ting, som den nye iværksætter ofte springer over eller overser, men som alle er vigtige, og som du bør få styr inden, det er for sent.
Momsregistrering
Det lyder måske meget banalt, men faktisk er momsregistreringen en af de ting, som nye iværksættere ofte udskyder. Det kan der være forskellige årsager til, men ofte beror den manglende momsregistrering måske i virkeligheden slet ikke på en forglemmelse, men en misforståelse.
Flere iværksættere er således af den opfattelse, at de ikke skal momsregistreres før, at de har tjent de første 50.000 kr. Dette er imidlertid ikke korrekt. For det første er momsregistreringen slet ikke afhængig af virksomhedens indtjening, men derimod omsætning. For det andet er grænsen på 50.000 kr. sådan set rigtig nok, men momsregistreringen skal ske allerede så snart, at virksomheden med overvejende sandsynlighed kommer til at omsætte for mere end 50.000 kr. Har du f.eks. i løbet af de første to måneder omsat for blot 20.000 kr. – og kan se, at udviklingen fortsætter – skal du allerede her momsregistreres.
Forsikringer
En anden ting, som mange iværksættere glemmer i kampens hede, er forsikringer. Det skyldes måske, at det er spændende at være i gang med at udvikle virksomheden og skaffe flere kunder, og at forsikring derfor godt kan virke kedeligt eller måske ligegyldigt. Men tag ikke fejl. Som virksomhedsejer er det ekstremt vigtigt, at du er forsikret korrekt. Sørg for at sætte lidt tid af til at finde en dansk forsikring, hvor dækningen passer, eller henvend dig evt. til en forsikringsmægler, der har styr på forsikringen, så du kan koncentrere dig om alt det andet.
Bogføring
Nogle iværksættere elsker det, andre hader det. Hører du til den sidste gruppe, så sørg for at finde en bogholder med det samme, som kan tage sig af bogføringen i din virksomhed. Det bliver hurtigt uoverskueligt, hvis du ikke har nogen til at hjælpe dig, og i sidste ende kan du også risikere, at det bliver meget dyrere, hvis bogholderen først skal til at rydde op og redde trådene ud efter dit mislykkede forsøg på at styre bogholderiet. Hvis du ikke elsker at bogføre, så få en professionel til at hjælpe dig – de penge er godt givet ud!